Min tidligere chef valgte for kort tid siden at sadle om og starte et selvstændigt firma med erhvervsrådgivning som speciale. Indtil da var han ansat som direktør i det revisionsfirma, hvor jeg har arbejdet gennem de seneste snart 10 år, og jeg har da forresten nydt godt af hans valg, for jeg har overtaget hans post som direktør.
Forleden dag mødte jeg Preben tilfældigt på gaden, og vi blev enige om at sætte os ind på en cafe og få en kop eftermiddagskaffe. Jeg havde selvfølgelig lyst til at høre lidt mere om han nye firma, og om han havde fået godt gang i forretningerne.
Et projekt
Det fortalte han, at han bestemt havde, for han havde jo i en længere årrække oparbejdet et godt ry som revisor i vores firma, og da han også har taget en juridisk embedseksamen, er han selvfølgelig et oplagt valg at ty til, hvis en virksomhed har en eller anden besværlig situation, som man gerne vil have lidt rådgivning omkring.
Men jeg er også løbet ind i et praktisk problem, som jeg nu er ved at få løst, fortalte Preben. Det viste sig allerede i løbet af de første uger, at det ganske enkelt ikke er relevant at være helt alene i sådan et firma som mit, for jeg blev alt for ofte forstyrret af telefonopkald, fordi jeg jo ikke har nogen til at stå for telefonpasning og den slags.
Telefonpasning og mere
Så jeg har måttet bide i det sure æble og betale mig fra hjælp i den forbindelse. Preben fortalte, at han havde indgået en kontrakt med et bureau, der tager sig af alle former for receptionsservice for sine kunder, som for rigtig manges vedkommende er enkeltmandsfirmaer, hvor det ikke vil være rentabelt at ansætte en medarbejder til det formål.
Sagen er jo, sagde Preben med et smil, at jeg selvfølgelig ikke behøver at have noget til at føre regnskab og den slags for mig, for det klarer jeg selvfølgelig selv, og selv om jeg har fået god gang i forretningen, er antallet af kunder jo ikke så voldsomt, og dermed bliver arbejdet med regnskabsførelsen jo også til at overse.
Men Preben var i hvert fald godt tilfreds med den aftale, han har indgået med det pågældende bureau. Han fortalte, at bureauet ganske enkelt foretager en screening af telefonopkald til Preben, og det betyder blandt andet, at bureauets ansatte kan besvare en pæn del af opkaldene, fordi de kan følge med i min digitale kalender, fortalte han.
Så er der selvfølgelig også nogle andre telefoniske henvendelser, som jeg selv er nødt til at reagere på, og hvad de angår har jeg aftalt en velfungerende beskedservice med bureauet. Den fungerer på den måde, at jeg får en sms med oplysninger om, hvem der gerne vil i kontakt med mig, og så kan jeg ringe tilbage, når jeg selv har passende tid til det.
På en måde kan man sige, at min ordning med det bureau fungerer på samme måde, som hvis jeg havde haft ansat en privatsekretær, men den er langt billigere, fortalte Preben.