Så ankom den endelig. Den nye sovesofa fra denne webshop. Den er ret lækker. Og stor. I hvert fald er det sådan, jeg oplever den. Jeg var noget bekymret, da jeg bestilte den online, men det var helt uden grund. Jeg må indrømme, at jeg ikke var sikker på, at jeg stolede på, hvad de skrev på sitet om, at fragten skal jeg ikke bekymre mig om. Jeg skal bare angive, hvornår jeg kan tage imod varen, så vil de bringe den inden for et tidsrum af 2 timer. Morgen, eftermiddag eller aften.
Arbejder meget
Det passede mig bedst at få den leveret om aftenen. Jeg arbejder meget og kommer som regel først hjem efter kl. 18:00. Men det viste sig slet ikke at være et problem. Jeg blev ringet op af en gut, som spurgte, om jeg ville være hjemme ved 18:30 tiden. Jo, da. Ok, vi kommer med din nye sofa. Er der mulighed for, at vi kan få den op på 3. sal med elevator, eller skal vi have seler med? Jeg fortalte, at her ikke er elevator i bygningen.
Klokken 18:45 ringede det på døren. Det var transportfirmaet. De spurgte, om jeg ville åbne hoveddøren, så de kunne komme ind. Naturligvis. Jeg kunne høre dem, bande lidt over det skarpe hjørne, der er på trappen nede ved 1.sal, men i løbet af ganske få minutter havde de fået bakset min nye sovesofa op i min lejlighed. De gav sig til at pakke den ud og samle den. Den kom i moduler. Noget var lidt uklart for dem. Var den med vippemekanisme, eller med en mekanisme, hvor man bare trækker ud, og sengen falder på plads af sig selv. De granskede instruktionsbladet grundigt. Vippemekanisme nåede de frem til. I løbet af en halv time havde de fået samlet sovesofaen. Den var blevet skubbet ind på sin plads i stuen, og den gamle sofa, var blevet båret ned i varevognen, klar til at blive sendt på genbrugsstationen.
Nemt og smertefrit
Det gik nemt og smertefrit for mig. Jeg fik sofaen bragt og den gamle fjernet – på én og samme tid.
Se, det var lige præcist den service, der fik mig til at vælge den netbutik: https://zonexlnt.dk/ . Da jeg så, at de tilbyder at smide det gamle, slidte møbel ud for mig, tænkte jeg, at det sparer mig for en masse besvær: Først at finde et transportfirma, der vil komme og hente den. Dernæst at koordinere for hvornår de skal komme. Mine skæve arbejdstider gør, at det kan være meget svært at få en aftale med en håndværker eller en transportør. Derudover, så tog firmaet ikke noget ekstra for at fjerne den gamle sovesofa. De bad dog om, at man gav flyttefolkene tid og rum til at gøre deres arbejde. Forståeligt nok. De skrev også, at det gamle møbel ville blive sendt til genbrug, efter at de har fjernet eventuelle elementer, de mener, de kan bruge i deres produktion. Smart. Og rigtigt. Hvorfor skal de ikke have lov til at genbruge stellet, hvis de kan det? Jeg ville jo bare have smidt det ud med resten af sofaen. Men de har åbenbart mulighed for at sortere på deres værksted.